10.04.2018

Rozhovor s naším CEO a spoluzakladatelem Refurbished

cover

1. Ahoj Jaro, začněme zlehka. Proč právě renovovaná výpočetní technika?

Začali jsme jako většina podnikavců. Všimli jsme si díry na trhu a tak jsme to zkusili. Na začátku šlo samozřejmě o business. Ale zároveň jsme lidem chtěli přinést produkty, po kterých budou toužit - to znamená super kvalitu a výkon, ale za super cenu. Renovovaná technika nás postupem času učarovala tolik, že jsme v ní chtěli být nejlepší a začali jsme se zlepšovat v každém směru.

2. Kdy to vlastně celé začalo? První myšlenka nebo první renovovaný notebook?

Uff, těžká otázka. Bylo to opravdu dávno. Začínali jsme od podlahy, takže většinou produktů byly “klasické repasy” tak, jak to bylo zvykem nejen u nás, ale i v Evropě - surový, méně kvalitní a samozřejmě levný, bez služeb a záruky. Později jsme se vydali cestou kvalitní a poctivé renovace a to bylo to, co na našem trhu tehdy chybělo. Důsledkem toho byla obrovská spokojenost zákazníků, budovaní důvěry a síla naší značky, která z roku na rok rostla. Dnes máme pod sebou množství spokojených zákazníků, velkých firem a obchodních partnerů. I díky nim jsme jedničkou na našem trhu.

3. Pokud to není tajemství, odkud k vám chodí všechny produkty? Kolik jich přijde za týden?

Většinou pocházejí z krajin EU a každý týden se můžeme těšit na dodávku více než 1000 kusů. Výběr použité techniky je samozřejmě velký, ale je docela složité vybrat právě tu, která sa na takovou renovaci hodí. Na to máme vlastní klíč/know-how, který jsme vyvíjeli několik let. Máme opravdu vysoké standardy. I když je to ta těžší cesta, pro nás je to jediné východisko, pokud chceme hrát stále první ligu. Projevuje se to samozřejmě i v praxi. Velmi nás těší, že naše zařízení mají procentuální podíl oprav a reklamací jen 0,6 % ze všech prodaných kusů. Jen pro porovnání, u nových produktů je toto číslo i 10-násobně vyšší.

Ceo Spoločnosti Jaroslav Žerebák

4. Jak taková renovace vlastně probíhá a jak dlouho trvá? Vypadá to jako docela složitý proces…

To ano. Renovace je opravdu náročná a každý kus zabere i několik hodin. Každý jeden člen týmu má svou přesnou úlohu v tomto cyklu. Jen samotné čištění se skládá z několika fází od základního až po “leštení”. Dále samozřejmě testujeme každou součást zařízení, nahráváme nový software, připravujeme české klávesnice a balíme do voňavých krabiček. Důležité jsou samozřejmě i výstupní kontroly a kontroly kvality. I naproti tomu sem tam něco nevyjde a máme průser. Svou práci bereme opravdu zodpovědně.

5. Renovovaná IT technika je celosvětový trend, ale na Slovensko a do ČR se dostal poměrně pozdě. Čemu to připisuješ?

Toto není tak úplně pravda. I když se to na první pohled může zdát, když je zvykem, že Češi jen kopírují úspešný business ze zahraničí. Když se bavíme o opravdu kvalitní renovaci se službami, jaké nabízíme i my, tak ta se ve světě jen tak nenajde (je jí jen mizivé procento) a spíš je ješte v začátcích. Z tohoto pohledu jsme průkopníci v tomto segmentu, na což jsme i právem hrdí a stále ho chceme posouvat vpřed.

6. Značka Refurbished, která se věnuje právě renovované technice, komunikuje téma ekologie jako jednu z nejdůležitejších. Můžeš nám sdělit nějaké čísla, které se týkají elektroodpadu u nás a ve světě?

Co se týká nás, tak ročně zrenovujeme více než 35 000 produktů a počet z roku na rok narůstá. Je to pro přírodu obrovská pomoc, když si vezmete, že se na výrobu průměrné PC sestavy, která váží zhruba 24 kilogramů, spotřebuje podle studie United Nation University (UNU) nejméně desetkrát tolik fosilních paliv a chemikálií a zhruba 1 500 kilogramů vody. Celkově tedy výroba počítače s monitorem pohltí 1,8 tuny surovin, což je hmotnost automobilu střední třídy. A to už je opravdu na zamyšlení.

U tématu ekologie klademe důraz nejen na velký počet produktů, ale hlavně na kvalitu a spokojenost našich zákazníků. Mnoho firem nás spojuje s levným “repasem”, a to nám dělá drobné problémy v prodeji, protože lidi produktu nevěří. Díky naší zodpovědné komunikaci směrem ven z firmy jsme už velkou skupinu zákazníků přesvedčili a drtivá většina, která dala přednost nám, si už od konkurence nic nekoupí. Samozřejmě, není to jen a jen o businessu, to bychom to tímto stylem daleko nedotáhli. Naším cílem je lidi vzdělávat nebo se angažovat v tématu ekologie a udržitelnosti. Ukázat, že když je něco levnější, neznamená to automaticky něco horšího. Právě naopak. Naše produkty mají velmi dobře vyvážený poměr cena/výkon a díky obrovskému výběru se nestane, že by si zákazník koupil nějaký stroj, jehož parametry nikdy nevyužije. Náš tým je velmi ochotný, co se týká pomoci nebo doporučení správného zařízení pro jednotlivce nebo firmy. Klidně nás otestujte na naší e-mailové adrese nebo Facebooku;)

Čistenie Komponentov A Ich Update Dôkladné Čistenie A Dezinfekcia Povrchov

8. Mnoho lidí si myslí, že renovovaná technika znamená, že daný stroj byl pokažený a tím pádem má k němu jistý odpor. Proč si myslíš, že vznikl tento mýtus?

Ano, máš pravdu a dost to deformuje náš trh, protože nás lidé hází do jednoho pytle s “konkurencí”, která jde právě tímto směrem.

Je to však pravděpodobně i kvůli tomu, že bylo populární používat na použitou techniku termín repasovaná = opravovaná, což ale u renovované techniky neplatí a 95 % našich produktů je v plně funkčním stavu. Pokud se stane, že je něco “pokažené”, testujeme to o to důkladněji a používáme při tom kvalitní náhradní díly.

9. Můžeš nám prozradit plány do budoucna? Nechcete zařadit mezi své produkty například i značku Apple?

Plánů máme samozřejmě mnoho, ale když už ses zeptal konkrétně na produkty značky Apple, tak ano, plánujeme pracovat i s nimi. Dokonce jsme nedávno měli pár kusů v naší nabídce, ale je to natolik atraktivní značka, že se prodaly během pár minut. Což je jen a jen dobře.

Kromě toho chceme lidem ješte lépe vysvětlit, že renovované techniky se opravdu nemusí bát. Pokud by si zvolili značku Refurbished, garantujeme každému služby na prvotřídní úrovni. To je sice běh na trochu delší trať, ale už teď jsme na dobré cestě.

Každá Klávesnica Má Zrenovovaný Povrch A Slovenskú Lokalizáciu

10. Pokud bys začínal s podnikáním právě dnes, co bys udělal jinak? Je něco, čeho lituješ nebo by ses dané "situací" chtěl dnes radši vyhnout?

Asi většina slovenských firem, které začínaly v té době, ve které my, se učila především na vlastních chybách stylem pokus/omyl. Nebylo to jinak ani v našem případě, ale o to víc si cením náš progres a to, kde jsme teď. Myslím, že nás už jen tak něco nerozhází. Určitě by se toho dalo změnit hodně, ale všechno mělo své opodstatnění. Z toho titulu bych neměnil nic.

I dnes se každou jednou chybou učíme a stále nás pohání touha být co nejlepší nejen v Česku a na Slovensku, ale i v zahraničí, kam už brzo plánujeme expanzi.

__

Rozhovor byl původně publikovaný na webu Startitup

Sledujte náš
Facebook